توجه مهم:
مستند ها زبان انگلیسی می باشند مگر اینکه در عنوان یا توضیحات ذکر شده باشد.
مستند ها بدون زیرنویس فارسی و انگلیسی می باشند مگر اینکه لینک دانلود زیرنویس در قسمت دانلود قابل مشاهده باشد و یا در توضیحات ذکر شده باشد.
جهت دانلود اکانت VIP تهیه کنید

چنگیز خان مغول

BBC - Ghenghis Khan
BBC - Ghenghis Khan
BBC - Ghenghis Khan
VN:F [1.9.22_1171]
امتیاز: ۶٫۱/۱۰
(۳۴ تعداد آرا)

BBC – Ghenghis Khan

چنگیز خان مغول (۱۱۵۵، ۱۱۶۲، یا ۱۱۶۷ تا ۱۸ اوت ۱۲۲۷ میلادی) با نام اصلی تموچین، خان مغول و سردار جنگی بود که قبایل مغول را متحد ساخت و با فتح قسمت زیادی از آسیا شامل چین، روسیه، ایران و خاورمیانه، و همچنین اروپای شرقی، امپراتوری مغول را پایه‌گذاری کرد. او پدربزرگ قوبلای‌خان اولین امپراتور از سلسله یوان در چین و همچنین هلاکو خان – نخستین ایلخان ایران – بود.

چنگیز به واسطه‌ای آشنایی که با اونگ‌خان رهبر یکی از اقوام مغول داشت رو به او نهاد. اونگ‌خان بنابر دوستی که با پدر تموچین داشت از وی به خوبی پذیرایی کرد و نهایت احترام را به وی روا داشت. تموچین با اونگ‌خان دل یکی نموده و با دشمنانش جنگها کرد از جمله با برادر اونگ خان که در مقام مخالفت بود جنگید و او را شکست داد. چون قبایل و اقوام تایجوت و سالجوت و قنقرات و جلایر و تاتار تسلط تموچین و دولت‌خواهی او را با اونگ خان مشاهده کردند با یکدیگر برای جنگ با ایشان پیمان بستند و بنابر باورهای دینی خود اسب، گاو و قوچ و سگ آورده کشتند و گفتند که اگر خلاف پیمان کنیم این چنین کشته شویم و در عقیده‌ای ایشان سوگندی ازین عظیم تر نیست.

تموچین و اونگ خان از این موضوع آگاهی یافته به دفع آنها شتافته طی جنگهای شدیدی بر ایشان پیروز شدند. بدین ترتیب تموچین مدت هفت سال در خدمت اونگ خان بسر برد، تا آنجا که امرای اونگ خان بر وی رشک برده نزد اونگ خان از تموچین بدگویی‌ها نمودند. اونگ خان گوش به سخنان بدخواهان تموچین نمی‌داد، مخالفان سنگون پسر اونگ خان را نیز با خود همراه ساختند، و چنان سعی کردند که اونگ خان را نسبت به تموچین بد بین ساختند، آخر کار به دشمنی و جنگ کشید و در جنگ سختی که میان تموچین و اونگ در گرفت اونگ شکست خورد و به بیابان آواره گشت. آخر کار بجایی کشید که اونگ خان به دست مردان تایانگ خان رئیس قوم تایمون رقیب دیرین خود کشته شد. سنگون پسر اونگ از مملکت پدرش آواره گشته به تبت رفت و آخر در کاشغر کشته شد.

داستان چنگیزخان خواندن تموچین روایتی است که می‌گوید تموچین را سران قبایل در خرولتای (قوریلتای) لقب چنگیز دادند، و بعضی اعتقاد دارند تموچین بر حسب داستان زیر این لقب را به خرولتای تحمیل کرده است.

تموچین پس از آنکه اونگ خان را آواره ساخت خود را پادشاه اعلان کرد. تموچین با سایر اقوام و قبایل جنگها نموده همه را تار و مار و مطیع خود گردانید. بعد ازین پیروزیهای پی در پی خویش بر بدخواهان تموچین دستور داد تا جشن بزرگی را بر پا نمودند. در آن زمان، میان مغولان مردی بود بنام تب تنکری و دعوی می‌کرد که از اسرار و چیزهای غیبی خبر دارد و به آسمان پرواز می‌کند و با خدا حرف می‌زند. همچنین از یخ و سرما او را آسیبی نمی‌رسد و برهنه در میان یخ و برف می‌خوابد، و برف و یخ از گرمای بدنش آب می‌شوند. تب تنکری در این جشن پیش تموچین رفته و می‌گوید : «مردی سرخ رنگ سوار بر اسبی سفید رنگ بر من ظاهر شد و گفت نزد پسر یسوگای برو و به او بگو که پس ازین نباید ترا تموچین خطاب کنند بلکه باید ترا چنگیزخان گویند و ما بیشتر ربع مسکون را به تو و فرزندان تو ارزانی داشتیم.» پس تموچین دستور داد از این پس او را چنگیزخان خوانند.(چنگیزخان معنای شاه شاهان یا شاه جهان می‌دهد)

زیرنویس فارسی و انگلیسی اضافه شد

تبلیغات

لینک های دانلود

برچسب ها

9 دیدگاه “چنگیز خان مغول”

  1. sasan گفت:

    چرا برای قاتلی که میلیونها انسان را کشته و با نابودی جمعیت شهر نشین کشورمان بیسوادی و عامی گری را رواج داده ، تبلیغ می کنید!

    VA:F [1.9.22_1171]
    -13 (27 راي)
    • امین گفت:

      واقعا باهات موافقم.همین چنگیزخان بود که باعث شد علمی که ایرانی ها به دست آوردن امروزه دست غرب باشه و با همون علم کشور ما رو بیشتر و بیشتر بد بخت کنن.

      VA:F [1.9.22_1171]
      -12 (22 راي)
      • پریناز گفت:

        ببخشید کی گفته حمله ی چنگیزخان باعث شد علم ما بیوفته دست غرب؟! اصلا چه ارتباطی داره…. غرب اون موقع در خواب وسطایی خودش بود علم از کجا میتونست وارد بشه؟! علم ما از زمان جنگ های صلیبی بود که به دست اروپا افتاد…..
        چنگیزخان اگرچه قتل عام کرد اما به نوعی ایران رو هم نجات داد…با کمی اطلاعات بیشتر حتما متوجه میشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        +15 (27 راي)
  2. ali گفت:

    عالی بود

    VA:F [1.9.22_1171]
    +5 (7 راي)
  3. ALI گفت:

    تشکر استفاده کردیم
    افرادی که به دنبال حقایق هستند این مستند رو ببینن اونایی که دوست ندارن نبینن
    شما خوشتون نمیاد نبینید

    VA:F [1.9.22_1171]
    +10 (14 راي)
  4. بوشهری گفت:

    زیر نویس فارسی و یا انگلیسیش هم بذارید بد نیستا

    VA:F [1.9.22_1171]
    +10 (10 راي)
  5. ali گفت:

    عالیه
    فقط اگه زیر نویس هم داشته باشه عالیتر میشه

    VA:F [1.9.22_1171]
    +7 (7 راي)
  6. امیر گفت:

    اگه واضح تر نگاه کنیم مغول ها بودند که با عرب ها جنگیدنو تعداد زیادیشونو از ایران بیرون انداختن در ضمن زمانی که تاجرایه مغول برای تجارت اومدن ایرانیا اونارو کشتن

    VA:F [1.9.22_1171]
    +4 (6 راي)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً جای خالی را پر کنید! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

دسته بندی

جستجو با گوگل

کانال تلگرامی مستندز

عضویت در خبرنامه

برای دریافت مستندها در ایمیل خود در خبرنامه سایت عضو شوید...

لطفاً ایمیل خود را وارد کنید:


بعد از وارد کردن آدرس ایمیل خود حتما از طریق لینکی که به ایمیلتان ارسل شده، عضویت خود را تایید کنید!

logo-samandehi