توجه مهم:
مستند ها زبان انگلیسی می باشند مگر اینکه در عنوان یا توضیحات ذکر شده باشد.
مستند ها بدون زیرنویس فارسی و انگلیسی می باشند مگر اینکه لینک دانلود زیرنویس در قسمت دانلود قابل مشاهده باشد و یا در توضیحات ذکر شده باشد.
جهت دانلود اکانت VIP تهیه کنید

سرگذشت یک اثر هنری: جیغ (دوبله فارسی)

سرگذشت یک اثر هنری: جیغ (دوبله فارسی)
سرگذشت یک اثر هنری: جیغ (دوبله فارسی)
سرگذشت یک اثر هنری: جیغ (دوبله فارسی)
VN:F [1.9.22_1171]
امتیاز: ۱۰٫۰/۱۰
(۳ تعداد آرا)

این مستند که از مجموعه مستندهای فرهنگی هنری است به برسی تابلو جیغ می پردازد. جیغ نام یک مجموعه نقاشی (شامل چهار تابلوی رنگی و رشته‌ای از طرح‌های قلمی و زغالی) اثر ادوارد مونک است که در فاصلهٔ زمانی ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۰ خلق شده‌است. جیغ معروف‌ترین اثر ادوارد مونک است و به عنوان یکی از الگوهای آشنای سبک اکسپرسیونیسم شناخته می‌شود.

جیغ، اثر ادوارد مونک، هنرمند نروژی را معمولاً پلی میان آثار هنرمندان جنبش پست‌امپرسیونیسم مانند وان‌گوگ و گوگن، و جنبش اکسپرسیونیسم آلمان در اوایل قرن بیستم می‌دانند. آثار مونک تأثیری چشمگیر بر توسعهٔ جنبش اکسپرسیونیسم داشته‌است.

نقاشی‌های مونک، هرچند آشکارا به نمایش واقعیت می‌پردازد، از تخدیش و رنگ‌های اغراق‌آمیز برای تجلی دادن جهانی درونی‌تر استفاده می‌کند. مونک سبک چرخشی و رنگ‌های تند را از وان‌گوک وام گرفت تا به آثارش قدرت و شور ببخشد. حرکت‌های گردابی قلم‌موی او، پژواک‌های بصری در اطراف شخصیت‌های تابلوهایش ایجاد می‌کند.

این شیوه به او کمک می‌کند تا آثاری مانند جیغ را آکنده از احساس وحشت کند و انرژی ویرانگری را به نمایش بگذارد که نمی‌توان مهارش کرد. جیغ بخشی از سه گروه آثار مونک با مضامین عشق، رنج و مرگ است که خود مونک آن‌ها را مجموعاً «کتیبهٔ زندگی» می‌نامید.

ادوارد مونک درباره تابلو جیغ می‌گوید:

«یک روز عصر قدم‌زنان در راهی می‌رفتم؛ در یک سوی مسیرم شهر قرار داشت و در زیر پایم آبدره. خسته بودم و بیمار. ایستادم و به آن سوی آبدره نگاه کردم؛ خورشید غروب می‌کرد. ابرها به رنگ سرخ، همچون خون، درآمده بودند. احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت؛ به نظرم آمد از این جیغ آبستن شده‌ام. این تصویر را کشیدم. ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم. رنگ‌ها جیغ می‌کشیدند. این بود که جیغ از سه‌گانهٔ کتیبه پدید آمد.»

این مستند دوبله فارسی می باشد و از شبکه پهار سیما پخش شده است.

تبلیغات

لینک های دانلود

برچسب ها

0 دیدگاه “سرگذشت یک اثر هنری: جیغ (دوبله فارسی)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً جای خالی را پر کنید! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

دسته بندی

جستجو با گوگل

کانال تلگرامی مستندز

عضویت در خبرنامه

برای دریافت مستندها در ایمیل خود در خبرنامه سایت عضو شوید...

لطفاً ایمیل خود را وارد کنید:


بعد از وارد کردن آدرس ایمیل خود حتما از طریق لینکی که به ایمیلتان ارسل شده، عضویت خود را تایید کنید!

logo-samandehi