توجه مهم:
مستند ها زبان انگلیسی می باشند مگر اینکه در عنوان یا توضیحات ذکر شده باشد.
مستند ها بدون زیرنویس فارسی و انگلیسی می باشند مگر اینکه لینک دانلود زیرنویس در قسمت دانلود قابل مشاهده باشد و یا در توضیحات ذکر شده باشد.
جهت دانلود اکانت VIP تهیه کنید

علم و اسلام (2009)

VN:F [1.9.22_1171]
امتیاز: ۵٫۳/۱۰
(۶ تعداد آرا)

BBC – Science and Islam (2009)

قسمت ۱: زبان علم

فیزیکدان جیم الخلیلی به سوریه، ایران، تونس و اسپانیا سفر می کند تا داستان خیزش عظیم دانش علمی را که در جهان اسلام بین قرن های ۸ و ۱۴ میلادی رخ داد بازگو کند. میراث این دوره با واژه های جبر، الگوریتم (الخوارزمی) و آلکالی (قلیایی) مشخص می شود که ریشه عربی دارند و در قلب علوم مدرن جا خوش کرده اند. برای الخلیلی که متولد بغداد است این سفر می تواند سفری شخصی نیز باشد. او از فرهنگی متنوع و برونگرا پرده بر می دارد که مجذوب یادگیری و علاقه مند به علم است.

قسمت ۲: فرمانروایی منطق

فیزیکدان جیم الخلیلی به سوریه، ایران، تونس و اسپانیا سفر می کند تا داستان خیزش عظیم دانش علمی را که در جهان اسلام بین قرن های ۸ و ۱۴ میلادی رخ داد بازگو کند. او به سوریه می رود تا دریابد چگونه هزار سال پیش منجم و ریاضی دان، ابوریحان بیرونی اندازه زمین را با تفاوت چند صد مایل از اندازه صحیح تخمین می زند. او در قاهره داستان فیزیکدان ابن هیثم را بازگو می کند که به بنیان گذاری علم نورشناسی کمک کرده است.

قسمت ۳: قدرت شک

فیزیکدان جیم الخلیلی در بررسی های خود به رابطه میان علم و اسلام نیز می پردازد. او نشان می دهد که چگونه انقلاب علمی که در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی در اروپا رخ داد در جهان اسلام در قرون وسطی ریشه داشته است. او به ایران، سوریه و مصر سفر می کند تا پیشرفت های نجومی صورت گرفته توسط محققان اسلامی را با افکار وسواسی برای اندازه گیری دقیق بررسی کند. او سپس به ایتالیا می رود تا ببیند که چگونه این افکار و نظرات به غرب سرایت کرده و به شکل گیری کارها و مطالعات کوپرنیک کمک کردند.

Technical Specs
Video Codec: x264 r1354
Video Bitrate: 4000 Kb/s
Video Aspect Ratio: 1:777
Video Resolution: 1280×720
Audio Codec: AC3
Audio Bitrate: 192 Kb/s 48000Hz
Audio Streams: 2
Run-Time: 59 mins
Frame Rate: 25FPS
Number of Parts: 3
Part Size: 1.72GB
Subtitles: merged
Source: DVB-S

تبلیغات

لینک های دانلود

برچسب ها

Sorry - Comments are closed

دسته بندی

جستجو با گوگل

کانال تلگرامی مستندز

عضویت در خبرنامه

برای دریافت مستندها در ایمیل خود در خبرنامه سایت عضو شوید...

لطفاً ایمیل خود را وارد کنید:


بعد از وارد کردن آدرس ایمیل خود حتما از طریق لینکی که به ایمیلتان ارسل شده، عضویت خود را تایید کنید!

logo-samandehi